Repertoire

 

Hai la Joc heeft een uitgebreid internationaal repertoire: van Nederlands tot Bulgaars, van Turks tot Mexicaans. Om een indruk te krijgen, kunt u hier de lijst met choreografieën bekijken. Laat u verrassen!  

Armenië Aghchka jerazanke – choreografie: Marga Buitendijk ‘Droom van een meisje’ heet deze vrouwendans. Trots, ingetogen en sierlijk. De kostuums zijn gebaseerd op de dracht van de Zuidoostelijke provincie Siunik.

Bulgarije Dobroedzja en Thracië – choreografie: Emile Apol  Deze serie combineert aards aandoende dans uit Dobroedzja, Noordoost-Bulgarije, met lichtvoetiger dans uit Thracië, Zuid-Bulgarije. Zowel in Dobroedzja als op de Thracische laagvlakte wordt veel graan verbouwd. De armbewegingen van de dansers symboliseren de golvende graanvelden. Er wordt met licht gebogen knieën gedanst, waardoor de dansen een aards karakter krijgen. De serie begint met een vrouwendans waarin het oogsten en de verwerking van het graan worden uitgebeeld. Daarna volgt een stoere mannendans. Er wordt afgesloten met een gezamenlijke finale.

 

hai-la-joc-23-08-08-059-kleinHongarije Berzencerol –  choreografie: Gusztáv Balázs Een dansserie uit het dorp Berzence, Zuidwest-Hongarije. De serie begint met een stoere dans voor twee herders, die hun kunsten met hun herdersstokken tonen. Zij worden gadegeslagen door een vrouw die vervolgens een flessendans ten beste geeft. De serie sluit af met een csárdás, de traditionele Hongaarse parendans, eerst langzaam dan snel. Een, twee, drie is teveel …
Csárdás – De mannen troeven elkaar af met een legényes, een solo met stamp- en klapfiguren. De vrouwen dansen ondertussen een langzame csárdás. Wanneer zij door de mannen uitgenodigd worden om met hen te dansen, eindigt dit in een snelle, wervelende csárdás.        

 

 

Mexico Veracruz – De streek Veracruz en de grote havenstad Veracruz vormen de historische toegangspoort tot Mexico. Hier bruja-001kwamen ooit de Spanjaarden Mexico binnen. De Spaanse invloeden zijn onder andere terug te vinden in de snelle stampjes, de kostuums en de waaiers. Typisch voor de streek Veracruz zijn de stralend witte kostuums. De golvende witte  rokken van de danseressen symboliseren de oceaan. Hai la Joc danst het betoverende La Bruja (de heks), een vrouwendans met kaarsjes op het hoofd, vervolgens de parendans El Huateque en een flitsende El Colas.

 

Mexico Jalisco – Een serie met temperamentvolle dansen waaronder de nationale ‘hoedendans’ Jarabe Tapatio.

Jalisco

Nederland Markt –  Choreografie van Hannelore Duynstee, Lex Wedemeijer.  Er wordt van alles verhandeld op de markt, zoals fruit en bloemen. Ook is er een klompenboer. Iedereen neust wat rond, maakt een praatje, probeert de klompen uit. En er wordt gedanst, natuurlijk. Ook met de klompen! Als laatste een feestelijke dans, waar men zingt dat ze nog lang niet naar huis willen.   Trekzak – Choreografie van Betsy Edens en Emile Apol. Een aantal vrolijke dansen uit Noord-Holland, waaronder Haerlemmerdijk en Trekzak.   Boerenvolk – Choreografie van Fedde Sterringa en Laura Gerards. Blauw lint door Hannelore Duynstee i.s.m. dansers van Hai la Joc. Het is koud als de dansers de IJswals

1240672897_GYbma-O

Foto: Marga Buitendijk

dansen. De mannen halen gekke capriolen uit terwijl het warmer wordt. De vrouwen dansen met blauwe linten rond een opmerkelijke meiboom en tot slot danst iedereen een vrolijke polka. Valse Zeeman- Choreografie door Louis Witte en Dorine Schuurman Twee mensen leren elkaar kennen, vinden elkaar leuk, maar worden gescheiden door het beroep van de man: hij is zeeman. Loopt dat nog goed af? Losse sdans die ook in combinatie met de Trekzak-serie gedanst kan worden.

Polen Łowicz -choreografie door Rob de Vriend. De meeste nationale dansen in Polen zijn van oorsprong boerendansen die later  aan de Poolse hoven zijn gestileerd. Deze serie begint met een statige Kujawiak en eindigt met de snelle draaidans Oberek. Hai la Joc danst in fleurige, rijk met bloemen geborduurde kostuums afkomstig uit Łowicz, Centraal-Polen. Het kostuum van de vrouwen weegt ongeveer 4 kilo; door het gewicht van de rok ontstaat een prachtig effect bij het draaien. Sarna – choreografie door Dorine Schuurman. Sarna (= ree) is een traditionele dans uit het Beskidengebergte, Zuid-Polen. De dansbewegingen symboliseren reeën die door de velden rennen. Na een statig en sierlijk begin gaan de dansers over naar een snelle dans waarbij de fleurige rokken van de dames zwieren en de lange jassen van de heren zwaaien.

Roemenië Transsylvanië – choreografie: Emile Apol (Stokkendans: Jelle Boonstra). Een afwisselende serie uit het zuiden van old-town-square-121de Roemeense  regio Transsylvanië. De serie begint met de gedraaide parendans Invirtita, een Roemeense tegenhanger van de Hongaarse csárdás, en de snelle parendans Haţegana. De Fecioresca is oorspronkelijk een dans voor jonge mannen, maar de versie uit het dorp Crihalma is populair onder vrouwen! Tijdens het winterfeest worden geiten nagespeeld; voor het nieuwe jaar wordt uitbreiding van de kuddes en een goede oogst voorspeld. Het feest wordt afgesloten met de deegrollersdans Dans cu sucitoare uit het dorp Feleac. De kostuums zijn gebaseerd op de dracht uit de Transsylvaanse stad Sibiu. _DSC9272web

 

 

 

 

Roemeense Zigeunerdanschoreografie: Daniël Sandu. Een zigeunerfeest met een vrolijke dans voor mannen en vrouwen: snelle voeten, knippende vingers, zwierende rokken. Een Roemeen belandt midden in het feestgedruis. Hij zet zijn beste beentje voor en wordt opgenomen door de groep dansende zigeuners. Dat belooft vuurwerk! foto: Hanneke Luit

Tsjechië Točené – choreografie: origineel, meegebracht door Chelly Griffioen en Dirk Stobbe. Een duet met veel draaien. De dans wordt geleidelijk opgebouwd tot een snelle, wervelende dans. Aan het einde wordt het meisje door de jongen betaald. Er wordt gedanst in een origineel kostuum uit de streek Valašsko (Moravisch Walachije), in het oosten van Tsjechië. Triantella_35-5497-XL  

 

Tsjerkessië Tsjerkessië – choreografie: Kadir Sonuk. De Tsjerkessen zijn een Noord-Kaukasische bevolkingsgroep. Deze serie bestaat uit vier traditionele dansen. Ingetogen en gracieus tot trots en stoer. Kenmerkend voor deze dansstijl is dat op de voorvoet wordt gedanst en dat er veel armbewegingen worden gebruikt. Door de snelle voetbewegingen in combinatie met de opgestrekte houding van de dansers lijkt het alsof ze over het podium glijden. Het kostuum is speciaal gemaakt voor Hai la Joc in Majkop, de hoofdstad van de Russische deelrepubliek Adygea waar een groot deel van de Tsjerkessen woont. Foto: Marga BuitendijkIMG_4472 websites

 

 

Turkije Van Middellandse Zee tot Zwarte Zee  – choreografie: Ersin Seyhan. In deze serie reizen we van Zuid-Turkije aan de Middellandse Zee naar Noord-Turkije aan de Zwarte Zee. We maken kennis met de veelzijdigheid van de Turkse dans. De serie begint met twee lepeldansen uit Konya en Silifke, waarbij de lepels het ritme ondersteunen. De choreografie eindigt met de snelle, energieke dansstijl Horon, die gevonden wordt aan de Zwarte Zee. De snelle passen en schouderbewegingen symboliseren de ansjovis die uit de Zwarte Zee wordt gevangen. Deze serie wordt gedanst in kleurrijke kostuums uit Silifke.